E-fietsen in de Oostkantons

E-fietsen in de Oostkantons

Niet alleen Vlaanderen is rijkelijk bedeeld met fietsknooppunten, ook in het oosten van België ligt een bewegwijzerd Radwanderwegenetz. In de kantons Eupen, Malmedy en Sankt-Vith liggen 850 km fietsvriendelijke paden in een ongerepte natuur te wachten op verkenning. Wegens het heuvelachtig terrein voorbehouden voor geoefende fietsers, maar sinds de opgang van de elektrische fiets ook prima geschikt voor E-biken. Wij waagden ons met een E-huurfiets op de hoogste toppen.

Velotour + Ravel = fietshemel

Het Toeristisch Agentschap Oost-België heeft sinds 2003 een goed bewegwijzerd web van Knotenpunkte uitgebouwd. Velotour doet niet alleen de grotere dorpen aan maar trekt ook resoluut de Hoge Venen in. Bovendien sluit het aan op het fietsnetwerk van de Duitse Eifel en op de fietspaden van het Groothertogdom Luxemburg. Ravel (Réseau autonome des voies lentes) is een grootmazig netwerk van jaagpaden en oude spoorwegen in Wallonië. In de Oostkantons heeft de Waalse Gewestregering recent ettelijke kilometers ongebruikte spoorbermen opnieuw tot leven gebracht voor fietsers, wandelaars en ruiters. Zeker op een elektrische (huur)fiets is een combinatie van deze twee fietsvoorzieningen een bijna hemelse ervaring want je fietst voorbij de meest ontoegankelijke plekjes in de Ardense natuur.

Nooit met lege batterij

Om de Velotour- en Ravelpaden nog meer toegankelijk te maken voor recreatieve fietsers, heeft het Toeristisch Agentschap Oost-België zich aangesloten bij Movelo, een organisatie die in Oostenrijk en Duitsland overal te lande Elektrofahrräder verhuurt. In de Oostkantons heb je maar liefst 28 verhuurstations voor E-bikes. Per dag betaal je 21 euro. Wil je onderweg je fietsradius groter maken dan zijn er 17 plaatsen waar je de bijna lege batterij kunt inwisselen voor een volle. Voor ons driedaags fietsarrangement vanuit Waimes kropen wij op een Flyerfiets van Movelo met 3 E-standen, 8 versnellingen, een verstelbaar stuur en een aanpasbaar zithoogte. En wat me aangenaam verraste: mijn stuurtas klikte perfect in de houder en ook mijn fietstassen bleven achteraan op hun plaats.

Een klavertjedrie vanuit Waimes

1. Waimes >Bütgenbach>Büllingen>Waimes: 34 km

Na aankomst in het hotel nemen we eerst de tijd om onze drie dagroutes te plannen op de bijgeleverde Velotourfietskaart. De afstanden tussen de knooppunten zijn er op aangeduid, het is dus makkelijk zelf de lengte van de tochten te bepalen. De eerste dag vertrekken we voor de middag vanuit Waimes richting Bütgenbach. Eerst vertrouwd geraken met de elektro-aandrijving met z’n 3 standen (eco, standard en high) maar snel bekruipt ons het geruststellend gevoel dat we op de top van de volgende heuvel niet moeten uithijgen. Bergop, bergaf gaat het vlotjes langs het stuwmeer van Robertville. Via Nidrum en Berg fietsen we over de stuwdam van Stausee Bütgenbach waar we enkele kilometers het Ravelpad van spoorlijn L45a volgen tot Büllingen. In het kleine Schoppen bekomen we van de minieme inspanningen op het terras van een eenvoudig dorpscafé. Terug in Waimes blijkt ons hotel vlak bij het spoorwegpad naar Malmedy te liggen. Da’s handig voor morgen!

2. Waimes>Malmedy>Francorchamps>Botrange>Robertville>Waimes: 52 km

De 34 km van gisteren hebben onze batterijen goed doorstaan, dus wagen we ons nu aan een langere trip. De eerste helft fietsen we heerlijk verkeersvrij en zelfs dalend over het spoorwegpad richting Malmedy. We zoeven voort door een overweldigende groenheid van struikkanten en hoge bossen. Na Malmedy boren twee spoorwegtunnels zich een weg door de heuvels naar Stavelot. Daar schakelen we over op een ander Ravelpad dat ons in zachtstijgende lijn voorbij het F1-circuit van Francorchamps naar Hockai brengt, een populaire open plek aan de rand van de Hoge Venen. Door dichte bossen en verlaten veenplekken bereiken we lichtjes trappend het Natuurcentrum van Botrange (650m). De batterijen hebben ondertussen het beste van zichzelf gegeven. Op het schermpje blijven slechts enkele streepjes over en mijn vrouw begint al ongerust te worden. Maar geen nood, enkele kilometers verder in Robertville stappen we het toeristisch kantoor binnen en wisselen onze verzwakte krachtbron in voor nieuwe energie. Zo simpel is dat in met Movelo.

3. Waimes >Sankt-Vith >Waimes: 40 km

Na de ‘zware’ klimtocht van gisteren gaan we het rustiger aan doen. Het spoorwegpad naar Sankt-Vith biedt over 17 km een kleurrijke afwisseling van valleien, heuvels en ingeslapen dorpjes. Dit traject blijkt erg geliefd bij fietsers, ook bij ouders met kinderen. Soms verlaten we het spoorpad voor een uitstap naar een dorpje links of rechts. De Velotourfietskaart is daarbij erg handig. Het is immers de originele NGI-kaart op schaal 1:50.000 en dus is elke weg erop goed zichtbaar. Montenau ligt zowat halfweg en is bekend om zijn gerookte ham...en zijn café-restaurant Terminus. Sankt-Vith verrast ons met zijn druk verkeer –dat was ik na 2 dagen natuurfietsen niet meer gewend- én met zijn lange winkelstraat waar mijn vrouw zich wél direct thuisvoelt. De terugweg verloopt grotendeels over hetzelfde pad. Dat valt eigenaardig genoeg verre van eentonig uit want de landschappen van vanmorgen tooien zich telkens weer anders.

Praktisch

Erheen: De Oostkantons worden ontsloten door de autosnelwegen E40 (A3) richting Aken en de E42 (A27) richting Prüm (D). Grotere plaatsen zoals Eupen, Malmedy, Waimes en Sankt-Vith liggen op korte afstand ervan.

Hoe boeken? Een elektrische fiets huren kan op 22 locaties in de Oostkantons, van april tot begin oktober. De volledige lijst mét overzichtskaart kan je terugvinden op de website van het Toeristisch Agentschap Oost-België, Hauptstrasse 54 B-4780 tel; 080 22 76 64, www.eastbelgium.com